Sabtu, 13 September 2014

Seminar Mekanik Wang ( Abang Abu )

Bismillahirrohmaanirrohhiim

Assalamualaikum dan salam sejahtera

Sabtu semalam, 13hb Sept 2014, kali kedua saya menghadiri Seminar Mekanik Wang oleh ABANG ABU, memang Best!..Beginilah kami suami isteri memang minat menghadiri mana-mana seminar yang diadakan oleh mana-mana pihak yang menaburkan ilmu. Apatak lagi jika seminar tersebut percuma, kalau tak nak memanglah rugi sangat jika tak ada alasan.

Bagi saya ilmu yang bermanafaat sangat tiada ternilai, yang mana ilmu yang berkekalan jika kita praktikkan. Dua kali mengahdiri kursus Dr Azizan, dua kali menghadiri Kursus Abang Abu, banyak menyuntik semangat dan banyak isi yang saya pelajari malah membuka minda dan mata yang selama ini saya tak sedar. Selama ini saya begitu buang masa, tenaga, wang dan sebagainya.

Semalam antara ilmu yang saya dapat dan ingin kongsikan pada anda ialah:

1. Berbelanja

Betapa selama ini kita berbelanja mengikut nafsu. Ada discount je beli. Walaupun di rumah telah ada barang tersebut namun kita masih lagi tertarik untuk membelinya. Maksudnya, berbelanja ikut keperluan bukan ikut kemampuan. Kadang-kadang kita berbelanja kerana menjada hati rakan sekerja yang menjual barang tersebut. Bila duit gaji dah tak cukup, atau tiada simpanan mulalah risau.

2. Simpanan.

Bila membeli barang dan mengikut nafsu bukan keperluan, disitulah mulanya duit gaji tidak mencukupi. Malah membeli barang sampai hutang pun ada. Sedangkan jika kita telah listkan barang dan semua apa yang patut kita bayar setiap bulan sebenarnya boleh menyimpan. Contohnya, kurangkan pembaziran, ada lebihan duit belanja, bolehlah masuk tabung. Sediakan tabung, yang kita boleh tulis kat luar, ( HARAM DI KELUARKAN ). Jumpa 10 sen pun boleh dimasukkan. Tanpa disedari tabung tersebut dah penuh. Macamana??...berani buat???..

3. Melabur

Laburlah pada tempat yang boleh mendatangkan duit untuk kita. Bukan melabur benda yang mengeluarkan banyak wang. Contohnya membeli kereta mahal-mahal, akhirnya berbulan tak mampu bayar.

4. Bersedekah.

Ada rezeki hulurkanlah sedekah walau seringgit dua. Inilah pelaburan didunia dah dapat, akhirat pun dapat. Dunia Allah lipat gandakan rezeki. Akhirat tetap ada pahala.

5. Belajar.

Pelajari ilmu yang berkekalan bukan ilmu yang tidak berfaedah. Belajar ilmu jangan jadi kedekut. Jangan nak bekira, mahallah, tak ada duitlah..macam-macam alasan.

Dan banyak lagi  yang beliau sampaikan. Antaranya, perkara yang mendatangkan wang ialah SENYUM. Macamana?..dengan SENYUM je wang akan mencurah-curah datang pada kita. Sebab orang akan suka dekat dengan orang yang murah dengan senyuman. Cuba kita fikir, orang yang jual barang dengan muka masam, nak ke kita beli?..tentu tidak kan?..

Memang BEST, BEST, BEST Gila!!!

Yeee....dapat bergambar dengan Abang Abu kali ni.



















Kita orang ketawa saja dengar lawak Abang Abu. Lawak-lawak juga, tapi masih ada isi yang tersirat.



















Mengalahkan Raja Lawak pula dia ni...



















Mesti wajib nak bergambar. ( maklumlah nak buat entri )..he3























YB pun dijemput datang beri sepatah dua untuk beri keterangan mengenai bantuan yang disalurkan oleh Kerajaan terutama bagi golongan Ibu Tunggal.


















4 jam seperti setengah jam sahaja. Penuh dengan ilmu, emosi, lawak dan aksi yang sangat hebat!
Tak sabar nak pergi lagi. Maklumlah suami pun bukannya senang nak cuti. Macam tulah kalau kerja makan gaji.

Al-fatihah untuk arwah kedua ibubapa Abang Abu...Walaupun dah dengar kisah hidupnya tapi, saya masih sedih dengar kisah hidup sebelum beliau sampai ketahap ini. Macam mana dengan kita?...baru sedikit masalah dah mengeluh dan patah putus asa.

Moga kita semua menjadikan beliau sebagai mentor kita. Walau tak sehebat beliau namun dapat praktikan ilmu yang beliau curahkan pun alhamdulillah. Aamiiin....





2 ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...