Jumaat, 25 April 2014

Baju Paling Senang Dijahit

Bismillahirrohmaanirohiim

Assalamualaikum dan salam sejahtera

Alhamdulillah, dapat juga saya idea untuk memiliki baju untuk di pakai bila nak balik kampung 28hb ni. Asyik baju ala-ala penjabi di padankan dengan seluar panjang kerana mahu mudah untuk melangkah. Kalau nak pakai baju kurung, jarang sekali. Baju kurung hanya dipakai ketika ada kenduri. Jika ada kelas saya suka memakai jubah. Pergi membeli belah pun asyik baju yang sama. Apalah tukang jahit.

Nak beli baju yang dah siap di kedai, kalau bukan sebab harga yang mahal, warna, corak dan bentuk dan panjang yang kurang di sukai. Almaklumlah cerewet. Jadi saya tiba-tiba terfikir untuk buat baju seperti baju tidur kelawar. Cuma saya panjangkan tangan dan pendekkan baju dan saya tambah dengan getah. Baju ini saya padankan dengan gaun panjang yang saya jahit kembang. Baju ini sangat mudah dijahit dan cepat.

Mungkin anda pernah jumpa baju seperti ini di pasaran. Saya gabungkan bentuk-bentuk baju yang saya pernah lihat sebelum ini. Jom kita tengok cara-caranya.

Gambar dibawah. Gaun panjang dan kembang sesuai bagi mereka yang tidak mahu menampakkan bentuk badan.




















Gambar rajah dibawah:
A ke B= jangan dipotong. Kain hendaklah dilipat dua barulah ukur seperti dalam gambarajah.
A ke C= lengan lebar untuk dijahit getah.
C ke D= dilengkung apabila memotong. A-D labuh baju
D ke E= lebar bawah baju
2 ke 3 lebar bahu
A ke 2 dan 3 ke B= panjang tangan ( tiada basi kerana kain terus dipotong keliling )

















Gambaran cara memotong




















Gambar:
Getah pinggang di belah dua.















Getah dijahit dibahagian lengan dan bawah baju. Jahit seperti cara jahit pinggang kain baju kurung. Getah hendaklah pendek supaya berkedut. Lebar getah, terpulag kepada anda, jika mahu sempit, pendekkan, tetapi jika tidak bolehlah panjangkan ukurannya.















Dah siap pun dua pasang baju. Memang selesa nak pakai. Pastikan labuh baju anda panjang supaya ketika anda mengangkat tangan, baju tidak tertarik dan nampak pula pinggang anda ketika mengambil barang tempat yang tinggi.



















Memang sangat mudah untuk disiapkan. Jahit bahagian tepi kiri dan kanan dan jahit getah sahaja. Bahagian leher terpulang kepada anda sendiri. Saya hanya jahit bulat agak-agak muat kepala sahaja kerana ini adalah leher paling mudah.

Maaflah sebab gambar tak cantik. Tapi saya sangat terujah untuk memakai baju ni. Memang cantik, apatak lagi jika kena dengan warna dan corak. Cubalah sendiri.

Ok semua..semoga perkongsian ini memberi manafaat kepada anda.

SELAMAT MENCUBA.

4 ulasan:

  1. ha puan, begini juga caranya bila saya jahit jubah malas saya.. hahahah tak kisah la.. janji jadi baju dan selesa kita pakai kan..

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...