Khamis, 18 September 2014

Dilema Kritikan Bekerja Dirumah

Bismillahirohmaanirrohiim

Assalamualaikum dan salam sejahtera







Entri yang lepas saya telah menyentuh tentang Musuh Soho. Musuh yang menjadi  penghalang bagi Soho untuk mencapai kejayaan. Sekali lagi saya ingin perjelaskan apa itu Soho bagi mereka yang tidak memahami. Small Ofice Home Ofice ( SOHO).

Mereka yang memiliki Soho pasti tidak dapat lari daripada permasaalahan ini. Antara Kritikan yang kita terima ialah:

1. Kritikan ahli keluarga.

Bermula daripada kritikan ibubapa sendiri. Mereka merasakan bahawa anak mereka malas keluar rumah untuk berkerja.  Sama ada kita mendengar kritikan tersebut dari mereka sendiri ataupun melalui orang lain. Mungkin juga kritikan daripada adik beradik kita sendiri.

2. Kritikan keluarga mertua.

Masalah ini amat rumit kerana melibatkan keluarga mertua. Keluarga sendiri mungkin boleh memahami. Apa lagi jika anak mereka perempuan pula yang keluar bekerja. Sedang si suami ( menantu ) pula jadi suri rumah.

3. Kritikan rakan

Mungkin rakan sekolah, atau kenalan. Mereka mungkin sudah berkerjaya dan mempunyai gaji yang tinggi. Gaji yang mana membuatkan seseorang itu merasa bangga. Mereka ini akan memandang serong pada kita yang hanya bekerja di rumah.

4. Kritikan sanak saudara

Sanak saudara juga tidak lari daripada mengata kita yang mempunyai kelulusan tinggi tetapi akhirnya hanya bekerja di rumah. Mula lah mereka sama kan kita dengan anak-anak mereka dan orang lain. Malah sering menjadi umpatan.

5. Kritikan jiran tetangga.

Apa yang penting sama ada wanita atau lelaki yang bekerja di rumah haruslah memberi penerangan dan jika boleh tunjukkan pada mereka contoh kerja yang kita lakukan di rumah. Dengan ini mereka akan memahami bahawa walaupun kita bekerja di rumah tetapi masih boleh memperolehi pendapatan. Yang penting bukti bahawa kerja yang kita lakukan tersebut benar-benar memberi keyakinan kepada mereka. Mungkin juga apa yang kita lakukan tersebut akan memberi ilham kepada mereka betapa banyak keuntungan bagi kita yang bekerja di rumah.

Betapa banyaknya dugaan kita sebagai hamba Allah. Namun dugaan itu menjadi bunga-bunga yang bercahaya menjadi sinaran buat penyuluh jalan bagi kita yang sentiasa mencari kemajuan diri. Moga setiap dugaan dapat kita atasi dengan mudah. Moga rezeki yang ada di langit diturunkan untuk kita, moga yang di bumi akan keluar, moga yang jauh didekatkan, moga yang susah dimudahkan, jika yang sedikit menjadi banyak, moga yang haram dihalalkan bagi kita. Moga dengan rezeki ini, hati yang susah untuk bersedekah akan menjadi ringan bersedekah. Hati yang sentiasa resah akan menjadi tenang. Yang berat menunaikan seruan Allah ringgankan. Yang bengis menjadi lembut hatinya. Yang sedih merasa gembira walau sedikit rezeki.

Aamiin Ya Rabb.





2 ulasan:

  1. Maaf Angie, ejaan yang betul utk perkataan berkerja ialah bekerja.
    penerangannya di sini ya. Maaf dan terima kasih.
    entri yang bagus.
    http://prpm.dbp.gov.my/Search.aspx?k=berkerja&d=10

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...