Isnin, 20 April 2015

Jangan Zalimi Diri Kita

Assalamualaikum dan salam satu malaysia.

Alhamdulillah, sedikit mood untuk berkongsi ilmu hari ini. Lama menyepi kerana kurang sihat. Apa pun moga anda semua sihat waalafiat.

Pagi ini ketika berehat setelah mengemas barang untuk balik kampung esok, saya membaca sebuah majalah Solusi untuk mengisi minda. Tergerak hati untuk kongsikan pada anda, mengenai tajuk ini. Ketika membaca isi kandungan tajuk ini begitu tersentuhnya hati saya. Saya juga tertanya-tanya sama ada saya tergolong dalam golongan yang mana. Moga sahaja tergolong dalam golongan yang beriman. Aamiin.


* Tidak Zalim ketika " serba ada atau seadaanya".*

" Kuasa, harta dan nasab keturunan tanpa dukungan kekuatan iman akan menyebabkan berlaku penzaliman. Iblis menjadi sombong kerana merasakan dirinya lebih mulia, kerana diciptakan daripada api. Zionis laknatullah menjadi zalim kerana merasakan mereka umat pilihan Tuhan. Firaun menjadi zalim kerana mempunyai kuasa yang tidak terbatas. Qarun bertukar menjadi zalim kerana limpahan harta yang banyak.

Kezaliman berlaku apabila hati menjadi goyah dengan ujian nikmat kesenangan, kuasa dan kemasyuran. Ketika berada di puncak, kompas hati mudah hilang arah dan diri kehilangan petunjuk. Ketika itu kuasa, harta dan nama tidak lagi di gunakan untuk memberi perlindungan, keadilan dan bantuan kepada manusia lain, sebaliknya hanya digunakan untuk kepentingan diri, keluarga dan kroni.

Allah berikan kekayaan, bukan bererti Allah memuliakan. Allah berikan kemiskinan bukan pula untuk di hina. Kaya atau miskin, lawa atau hodoh hakikatnya adalah sama ( Kata-kata yang saya tambah). Kerana semuanya merupakan ujian dari Allah. Hanya mampukah manusia mengekalkan sifat kehambaan ketika diuji dengan kesenangan atau kesusahan.

Nabi Sulaiman a.s diuji dengan harta. Beginda taat dan hatinya sentiasa ingat kepada Allah. Nabi Daud a.s diberi kuasa , namun beliau tetap taat dan memberi keadilan kepada rakyat. Begitu juga dengan Nabi Ayub a.s tetap menjadi hamba yang taat, walau diuji dengan kesakitan dan kesepian apabila ditinggalkan oleh ahli keluarganya. Malah banyak lagi contoh kisah ketaatan para Nabi untuk di taladani.

Ujian kesenangan lebih sukar dihadapi berbanding dengan ujian kesukaran. Kerana dalam kesenangan, kemahsyuran dan kekuasan manuasia mudah menjadi alfa. Kerana semua yang di miliki itu memikul tanggungjawab untuk di hisab nanti.

Hanya dengan Iman yang kukuh, si kaya tidak akan menzalimi si miskin kerana merasakan segala-galanya milik Allah. Si miskin pula tidak akan menzalimi dirinya dengan sifat hasad dan dengki kepada si kaya kerana merasa bersyukur dan merasa cukup dengan kekayaan hati. "

Moga apa yang baik itu dapat di manafaatkan bersama.

Wallahua'lam.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...