Selasa, 25 Mac 2014

Semuanya Dari Allah

Bismillahirohmaanirrohiim

Assalamualaikum dan salam sejahtera

Sebagai manusia biasa kita tidak dapat lari daripada kelalaian. Mendapat pelbagai kemudahan, kegembiraan , pendek kata segalanya rezeki. Kita terlalu ta'sub dengan dunia. Betapa kita tak sedar, sejak kecil kita telah ta'sub dengan kemewahan dunia. Berbanding dengan mereka yang kurang berkemampuan, jauh sekali bagi mereka yang langsung tidak mampu.

Membaca ruangan " Majalah Era Muslimah " Bil 22, saya tertarik hati untuk menulis entri ini setelah membaca ruangan, " Life begins at 40, sempatkah?..". Memikirkan usia sebegini, saya antara mereka yang mungkin banyak mengalami pelbagai warna kehidupan. Saya akui, diri sendiri sejak berusia ini seringkali mengingatkan sang suami agar beringat-ingat tentang keta'suban dunia. Jangan di dunia senang, di akhirat pula papa. Malah sering juga suami seperti dah bosan saya ingatkan. Tetapi saya terus ingatkan suami juga...apa tak suka ke dapat bini yang sentiasa ingatkan tentang akhirat?..Nak ke dapat bini yang, bila time suami dapat sahaja gaji..Bang!!! mana gaji abang bulan ini??..mai bagi kat saya...Itulah antara ayat yang saya guna untuk hiburkan dia. Namun diri ini masih lagi sangat kurang mendekatkan diri pada Allah SWT. Walaupun di usia ini sering terpanggil untuk melakukan kebaikan tapi tidak kesampaian. Saya rasa ramai di luar sana seperti saya. Astagfirullah. Semoga kita dipermudahkan melakukan kebaikan.

Di usia 40 keatas banyak terdorong melakukan kebaikan. Namun tak semua yang kita ingin lakukan dapat kita tunaikan. Saya sangat kagum dengan mereka yang sangat konsesten untuk melakukan kebaikan. Namun jangan terkejut jika ada di antara mereka yang seusia ini, makin menjadi. Nauzubillah. Mereka menganggap, tua-tua keladi, makin tua makin menjadi! Katanya..dulu masa muda penat mencari rezeki, masa Inilah nak enjoy! Masyaallah. Semoga kita di Jauhkan.

Segala apa yang Allah berikan pada kita semuanya ada hisab, tanggung jawab yang di pikul malah segalanya akan di tanya di akhirat. Jika kita di beri anak, pasti bukan mudah kita mendidik anak untuk menjadi anak yang soleh dan solehah. Jika tidak dididik dengan cara yang betul jawab lah di akhirat. Jika ada rumah yang mewah pula, pasti di akhirat akan ditanya, kenapa rumah mewah?, barang mewah didalam rumah, jika dijual dan di sedekahkan, berbulan-bulan makan minum anak yatim terjaga. Jika ada kereta mewah, kenapa mesti kereta mewah? Untuk apa?..Begitu juga waktu sihat dan masa yang ada. Masa sihat awak buat apa?..masa ada masa awak buat apa pula?..dan banyak lagi persoalan yang sememangnya  mungkin setiap kita ada jawapan tersendiri untuk mengelak daripada azab akhirat. Hanya sama ada jawapan itu dapat atau tidak kita melepaskan diri dari azab. Tidak  mustahil juga ramai di luar sana memiliki segala kesenangan didunia, seperti memiliki rumah yang sangat mewah dengan perabut yang  satu barang ribuan ringgit, kereta ratusan ringgit bersusun di luar rumah tetapi mereka ini juga tidak lupa dengan tanggungjawab pada Allah dan sesama manusia. Alangkah hebatnya mereka ini.

Pernah tak kita terfikir bahawa, mampukah kita menjawab setiap pertanyaan Malaikat yang tak termampu untuk di bayangkan kebengisannya agar terlepas dari hisab. Jawapan tersebut bukan lagi mulut kita yang menjawab namun hanya amal ibadat ketika di dunia dan anggota tubuh badan kita.

Betapa sedihnya kita apabila masih ramai yang tidak mengambil peduli akan perkara ini. Kadang-kadang bila kita mengingatkan seseorang, ada yang menjawab..ala..hidup di dalam kubur masing-masing. Alangkah pendeknya pemikiran. Sering di ingatkan namun masih lagi terus terusan melakukan maksiat. Subhanallah. Kalau dah kata begitu apa lagi kita nak kata. Paling pun kita jaga diri sendiri, ahli keluarga dari azab kubur dan api neraka. Kita hanya berusaha selebihnya ketentuan Allah. Doa kan sahajalah yang terbaik buat kita dan mereka. Semoga kita dan mereka ini diberi hidayah.

Semoga apa pun yang kita perolehi, walau harta, masa, kesihatan, dan sebagainya terlepas dari hisab Allah.
Aamiin..

Tiada ulasan:

Catat Komen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...