Selasa, 10 Disember 2013

JAHIT BEG CARA MUDAH DAN CEPAT

Beg Serbaguna

Anda boleh memilih warna dan corak kain mengikut pilihan sendiri. Selalunya beg mudah di jahit dengan menggunakan kain kotton. Namun ada juga yang menggunakan kulit atau pun kain licin. Ada pelbagai cara jahitan dan bentuk beg. Beg yang cantik dan berbagai bentuk dengan menambah rekaan tambahan yang akan menjadikan sesuatu beg itu rumit untuk di jahit.

Hari ini saya ingin mengajak anda untuk cuba menjahit beg yang simple dan mudah. Beg ini anda boleh memilih nak saiz yang besar atau kecil.


Sediakan kain dan ukur mengikut ukuran yang anda kehendaki.


tali.. ukuran panjang mengikut kehendak sendiri


sediakan 2 kain yang sama panjang dan lebar
( satu untuk dalam dan satu lagi untuk luar )


cantum kedua-dua dengan berasingan
 ( sebelum cantum jahit dulu pengeras yang tekap untuk mudah tekap dan buka ,  )


masukkan yang ada tekap dalam kain yang tak ada tekap, 
pastikan luar kain bertemu luar kain 


jangan lupa masukkan tali di tengah-tengah antara kedua kain


kelip kan dengan jarum peniti sebelum jahit dengan mesin. 
Tanda 3 inci ( lihat tanda biru ) kemudian Jahit sehingga yang ada tanda biru hingga ke tanda biru.


setelah jahit keliling, keluarkan kain di dalam dari tempat yang anda tak jahit tadi (yang bertanda biru.)


hah kan...dah nampak jadi. Masukkan yang ada tekap di dalam.


Jahit keliling


ini dia gambaran pengeras tekap.


dah siap.... jahit lah reben ke.. apa-apa je bagi cantik 


inilah ukurannya ( nampak kecil kan )

( beg ini ukurannya 10 inci sesuai untuk budak sekolah rendah.) Kalau nak jahit baju kurung anak, kain lebihan bolehlah buat beg anak untuk raya. Kalau anak dapat duit raya kan senang ada beg. Macamana ok tak?..( Beg ini saya jahit tak sampai dua jam )


                               


Beg ini  pula baru jahit semalam. Beg yang payah sedikit nak ingat cara nak cantum. Silap sedikit boleh gak pening..he3..Peten beg ini adalah yang ke tiga saya jahit. Balik kampung letak telekung. Ada poket kat dalam.

Jika berminat untu lebih lanjut lagi sila hubungi saya.

019-5600927
Insyaallah panjang umur dan ada waktu kita sambung semula dengan peten yang lain.

Selamat mencuba..

3 ulasan:

  1. Assalam....saya teramat berminat dengan semua hasil seni daripada jahitan...saya minat juga menjahit langsir...moga kita akan terus bertukar-tukar pandangan.

    BalasPadam
    Balasan
    1. w,kmslm..alhamdulillah..bole je..insyaallah

      Padam
  2. sis...sy tringin nk jahitkan beg utk mesin portable mak sy sbb sarung mesinnya dh tlalu lama...
    blh sis buatkan pola utk beg mesin yg ada tali ?

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...