Khamis, 7 Januari 2016

Baju Jururawat Part 2

Alhamdulillah, sentiasa  bersyukur walaupun nikmat itu sebesar zarra.

Sambungan dari pada baju jururawat part 1 dulu, baju tersebut barulah dapat saya siapkan kerana terganggu dengan permintaan tudung yang tak seberapa. Apa pun alhamdulillah siap.

Bagi mereka yang ingin mencuba jom kita kongsi caranya. Apa yang saya buat ialah, dapatkan contoh baju yang dah siap untuk di ukur. Ukur semua bahagian yang di cantum pada baju contoh tersebut. Buat permulaan ukur biarlah lebih sedikit dari pada ukuran sebab jika salah atau sempit boleh di ubah. 





Step kedua: Bila semuanya dah potong, cantumkan bahagian leher dahulu, kemudian bahagian belakang, kiri dan kanan. Untuk makluman bagi mereka yang seperti saya, bahagian bahu memang sukar sedikit. Baju pertama saya jahit lancar sahaja, tapi bila baju kedua dan ketiga semakin sukar pula saya jahit. Mungkin stepnya saya lupa atau sebab terganggu dengan tempahan yang lain. Biasa lah tu kan?..







Step ketiga: Bila bahagian badan dah di cantum barulah cantumkan bahagian tangan. Sebaiknya cantum bahagian bahu dulu pada kedua-dua tangan kiri dan kanan. Lihat gambar di bawah. Cara ini adalah mudah. Ketika menjahit mulakan hujung lengan dan temukan bahagian ketiak agar jahitan tersebut tepat pada keduanya ( depan dan belakang ). Harap faham lah ya.




Step keempat:  Bahagian depan untuk di letak kan butang tu, ukur dulu lebar dan panjang kain yang nak di jahit kan butang. Tak faham lihat contoh baju. Bila dah ukur, tanda dulu bahagian yang mahu di jahitkan lubang butang sebesar butang baju yang anda ada. Siap barulah jahit kain tersebut ke bahagian badan baju ya. Jangan tebuk bahagian lubang butang dahulu. Tanda tempat anda jahit butang bahagian kiri ( lihat contoh baju ) barulah tebuk lubang butang dengan cara samakan panjang baju bahagian kiri dan kanan. 





Maaf sebab lupa pula nak ambil gambar setiap step bahagian yang nak di cantum ini. Apa pun bagi yang ingin mencuba, semoga anda sabar dan di permudahkan ya. Aamiin.



SELAMAT MENCUBA..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...