Ahad, 29 Jun 2014

Cara Jahit Kaff Part 2

Bismillahirohmaanirohiim...

Assalaamualaikum semua...

Lama tak tulis entri. Maklumlah sibok memanjang. Apa pun alasannya, usaha untuk niat mahu kongsikan ilmu tetap di teruskan. Semoga sahaja perkongsian yang tak seberapa ini memberi manafat kepada anda yang inginkan ilmu. Kali ini saya ingin kongsikan pada anda cara untuk menjahit Kaff.


Langkah pertama:

Ukur keliling pergelangan tangan tambah 2 inci untuk dijahit butang. Kemudian tampal pengeras ( putih ) dalam gambar ).





Langkah kedua:

Jahit seperti gambar bawah.





Langkah ketiga:

Jahit keliling seperti gambar dibawah.




Langkah keempat:

Gunting tepi seperti dibawah.





Langkah kelima:

Terbalikkan kain diatas tadi menjadi seperti gambar dibawah. Nampak kemas sedikir kan..itulah tujuan digunting tepi gambar diatas tadi. 




Langkah keenam:

 Jahit 1/2 inci hujung pergelangan tangan anda. Kemudian tarik benang mengikut ukuran pergelangan tangan anda. Tinggalkan 1/2 inci di tepi kiri dan kanan untuk basi.



Langkah ketujuh:

Pinkan Kaff yang anda jahit tadi  diatas pergelangan tangan.




Langkah kesembilan:

Masukkan kain yang anda jahit diatas tadi, kemudian jahit di sebelah bahagian luar. Sorilah lupa ambi gambar masa ni. Harap-harap anda faham ye.





Ha...jahit diluar seperti gambar di bawah.


Siap...selamat mencuba...









2 ulasan:

  1. tq dan nanti boleh cuba ni.. asik fail ja ni nak buat kat jubah sendiri..

    BalasPadam
  2. he3..akak pun mcm tu gak mula2 azu..tapi bila dh selalu plnggn minta bolehlh mahir sedikit..selamat mencuba...

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...