Selasa, 17 Mac 2015

Baju Kitar Semula

Bismillahirrohmaanirrohiim.

Assalamualaikum, buat semua peminat blog yang ingin mencari ilmu, serta berkongsi ilmu. Terima kasih kerana anda sudi mengunjungi blog ini.

Kali ini saya ingin berkongsi dengan anda mengenai kitar semula. Selalunya kita sering kali dengar barang-barang kitar semula. Namun mungkin pelik kedengaran jika baju di kitar semula. Mungkin juga ada yang biasa mengitar semula baju-baju lama tetapi jarang di kongsi. Apa kata kita kongsi bersama.

Sejak menjadikan SOHO sebagai pekerjaan tetap, saya jarang memakai baju kurung. Minggu ini saya mengemas baju-baju lama yang berlambak di dalam almari. Banyak baju lama yang sudah lama tidak di pakai. Terlintas di dalam fikiran untuk mengubah baju yang ada agar baju tersebut boleh di pakai nanti. Contohnya baju kurung lama yang masih kelihatan cantik saya gubah dengan meletak manik. Begitu juga dengan baju-baju lama yang bukan baju kurung. Lihat sahaja baju di bawah ini.





















Lihat gambar di bawah. Baju ini asalnya pendek, bila saya nak buang saya cantumkan dengan kain lain menjadikan ia labuh sedikit. Boleh di pakai di dalam rumah.






Bagi mereka yang tidak ada peruntukkan untuk membeli baju baru, mahupun tidak ada masa untuk membeli dan sebagainya.. apa kata raya ini tambah manik sahaja baju lama supaya ia kelihatan lain dari raya tahun lepas.


Manik yang berharga Rm1.30 sahaja di pasar raya MR DIY







Yang ini pula gam untuk manik. Letak gam dahulu atas kain anda barulah lekat kan manik tersebut.





Selamat mencuba....



1 ulasan:

  1. mudah tercabut tak bila gunakan gam ni selepas basuh pakaian?

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...