Ahad, 8 Mac 2015

Tempahan Raya Dah Mula


Salam buat semua pembaca blog.

Alhamdulillah, masuk bulan ke tiga tahun ini, telah pun mula pelanggan menghantar baju untuk raya. Kata mereka takut nanti bila lambat tukang jahit dah tak terima. Begitulah ragam tukang jahit kerana, mereka juga memerlukan masa untuk siapkan baju tempahan lebih awal.  Selalunya saya juga akan kira kain yang saya terima sama ada sempat siap sebelum hari raya. Setiap tukang jahit juga tidak akan terima tempahan jika telah melebihi had kemampuan berdasarkan pada masa dan keadaan. 

Bulan lepas saya telah mendapat tiga pasang baju untuk raya namun belum di jahit kerana dahulukan tempahan baju bukan hari raya. Sementara minggu ini beberapa pelanggan telah sedia menempah awal untuk menghantar baju raya. Ini menambahkan masa terluang saya semakin kurang. Apa yang lebih mengherankan ialah semangat menjahit yang menjadi-jadi. Dapat kain jahit terus, belum siap dah ada kain lain yang di hantar. Buat aturan jahit kain mana yang patut di dahulukan. Semuanya bergantung pada kehendak pelanggan. Memang memenatkan tetapi rasa seronok kerana sentiasa ada income masuk sebagai tambahan.

Bagi suri rumah seperti saya, walaupun kita hanya melakukan kerja sambilan di rumah pengurusan wang tetap di lakukan. Ini kerana setiap wang keluar dan masuk dapat kita kira pada setiap bulan malah mendapat perbezaan pendapatan setiap bulan. Perbezaan ini akan menyuntik semangat pada kita untuk mencari income sampingan. 

Setiap tahun saya sediakan jadual pendapatan supaya saya dapat lihat perbezaan pendapatan setiap tahun. Di bawah ini saya berikan contoh bagaimana untuk menyediakan jadual pendapatan. Jadual ini hanya untuk berkongsi idea semata-mata. Moga dapat di manfaatkan bagi mereka yang belum melakukannya. 




Pendapatan 2015

BIL
Perkara
Keluar
Masuk

1.


Mengaji

-

Rm

2.

Budak Transit

-

Rm



3.

Al-baghdadi



-

Rm

4.




Menjahit


Rm

Rm

5.


Jumlah

Rm

Rm


6.

Untung Bersih


















Selamat mencuba.....


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...