Selasa, 14 Januari 2014

Buat Jadual Harian

Bismillahirrohmaanirrohiim.

Assalaamualikum dan salam sejahtera.

Alhamdulillah syukur ke hadrat Allah S.W.T kerana kita masih lagi di panjang kan usia, di beri kesihatan dan kenikmatan hidup di  dunia sementara ini.

Allamdulillah, walaupun kehidupan rutin  harian  saya sama, tetapi saya merasa seronok dengan kerja saya sebagai suri rumah. Mungkin ada yang menganggap suri rumah hanya melakukan kerja sebagai suri rumah sahaja, kerana hanya menjaga anak, menyediakan makan minum, keperluan anak-anak, suami dan kerja-kerja rumah semata-mata. Itu bagi mereka yang mempunyai anak, tetapi bagi mereka yang belum mempunyai anak ia memberi banyak pandangan serong daripada jiran-jiran dan masyarakat sekeliling. Berkemungkinan juga ada yang merasa pelik, apalah yang dilakukan di dalam rumah. Namun bagi mereka yang memahami dan sentiasa bersangka baik pasti mereka menganggap bahawa surirumah ini lagi banyak kerja dari mereka yang pergi kerja dan buat kerja yang sama tiap hari di pejabat, malah juga antara sesuatu pekerjaan yang sangat mulia.

Adapun saya sendiri seperti mereka yang hanya melakukan kerja rumah dan melakukan kerja sampingan melalui online untuk mengisi masa lapang. Saya juga mempunyai jadual harian. Suami kata sekarang saya dah kena tukar jadual harian sebab dah bertambah kerja dan kena juga ada masa untuk berehat sebab kalau dah sakit siapa yang nak buat kerja-kerja di rumah. Jadi saya pun ubah. Banyak kebaikan mempunyai jadual, antaranya kita dapat menafaatkan waktu-waktu terluang supaya kita menghargai masa. Kita juga merasa bertanggung jawab dengan kerja harian kita supaya kerja tidak tertangguh dan sebagainya. Sebagai manusia biasa, adakalanya kita tidak dapat mengikut jadual tersebut seratus peratus, kerana masalah kecemasan dan sebagainya. Tapi sebaliknya kerja harian kita sama mengikut jadual yang ada.

Walaupun kita mempunyai jadual kita sendiri, kita boleh batalkan atau pun menunda jika ada keperluan yang lain. Kerana berkerja sendiri di rumah dan  boleh menambah atau mengurangkan jadual kita mengikut kemampuan diri. Biarlah jadual itu kita seimbangkan antara dunia dan akhirat. Mereka yang melebihkan dunia dari akhirat hanya dapat dunia semata-mata, tetapi bagi mereka yang melebihkan akhirat pasti dunia pun dia dapat.

Sebagai wanita yang mempunyai nafsu 9, sememangnya tak lari daripada keinginan yang bermacam-macam. Namun biarlah keinginan kita itu ada hadnya. Begitu juga dengan mereka yang langsung tak minat berbelanja, keluar untuk melancong keluar negeri, mahupun melawat tempat menarik sekitar negeri. Sekiranya kita mempunyai kemampuan dari segi masa, kesihatan dan wang ringgit yang melebihi dari perbelajaan bulanan apa salahnya kan. Hidup nak kena ada perancangan kewangan dan sebagainya. Kerana hidup walau sesibuk manapun kita, kenalah luangkan masa untuk keluarga, rehatkan minda dan badan yang penat berkerja. Barulah bahagia kerana kebahagian itu tidak dapat dibeli dengan harta. Sedangkan nafsu itu akan sentiasa terus menuntut mengapa ia kita manja kan, sedangkan jika kita mahu, nafsu menerima apa sahaja ia pasti menurutnya.

 * Jika kita kejar akhirat, dunia pasti akan tunggu kita * kata-kata daripada buku OKB.
 ( Orang kaya bertaqwa ) Chef Li.

Semoga kita sentiasa sama-sama beringat.





Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...